Zamknij
REKLAMA

Zmiana dostawcy domowej energii elektrycznej - czy warto?

08:14, 04.09.2018 | �.W
Skomentuj

Na energię elektryczną Polacy wydają średnio 176 zł miesięcznie. Nasze koszty związane ze zużyciem prądu mogą wzrosnąć wraz z liczbą domowników nawet do 250 zł, co w skali roku daje nam kwotę 3000 zł! Jednak rachunki za energię elektryczną jesteśmy w stanie skutecznie obniżyć bez konieczności ograniczania zużycia prądu. Doskonale wiedzą o tym osoby, które decydując się na zmianę sprzedawcy energii, oszczędzają rocznie nawet kilkaset złotych. Jak to możliwe?

Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, bo firmy dystrybucyjne i sprzedażowe działają pod jedną marką, ale jako klienci kupujemy energię i usługę jej dostarczenia od dwóch różnych podmiotów. Związane jest to z istnieniem zasady dostępu stron trzecich do sieci (w skrócie TPA - third-party access), która daje przedsiębiorstwom oraz gospodarstwom domowym możliwość swobodnego wyboru sprzedawcy energii elektrycznej. Oznacza to, że w dalszym ciągu jesteśmy związani z lokalnym dystrybutorem energii elektrycznej, który jest właścicielem sieci energetycznej i zgodnie z prawem ma wyłączność na świadczenie usług na danym obszarze kraju. Natomiast w przypadku firm zajmujących się sprzedażą mamy możliwość podpisania umowy z dowolnie wybranym przez nas sprzedawcą, którego rolą jest zakup energii elektrycznej od elektrowni i dbanie o to, aby nasz lokalny dystrybutor dostarczył ją do naszych domów. Taka sytuacja napędza przedsiębiorstwa handlujące energią elektryczną do konkurowania ze sobą i rywalizację o klientów, co z kolei skutkuje obniżaniem się stawek za prąd.

Możliwość zmiany sprzedawcy nie była z początku często wykorzystywana, jednak obecnie cieszy się coraz większą popularnością. Aktualnie klienci kuszeni są wieloma atrakcyjnymi ofertami firm świadczących usługi sprzedaży energii, dzięki którym są w stanie zaoszczędzić na rachunkach lub utrzymać stałe ceny w okresie podwyżek. Przed podjęciem decyzji o zmianie sprzedawcy prądu musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są zalety i wady takiego rozwiązania.

Zalety

Zmiana sprzedawcy prądu jest bezpłatna

Zmiana sprzedawcy prądu to prawo każdego odbiorcy energii elektrycznej, który może dowolnie wybierać spośród spółek handlujących energią elektryczną nie ponosząc przy tym żadnych kosztów. Wyjątek stanowią jednorazowe opłaty aktywacyjne, które zostają naliczane przez niektórych sprzedawców i wynoszą maksymalnie kilkadziesiąt złotych. Z dodatkowymi kosztami spotkać się mogą również klienci biznesowi w przypadku konieczności modernizacji sieci, co występuje głównie u firm pobierający bardzo dużą ilość prądu.

Realne oszczędności oraz gwarancja stałej ceny

Nowo wybrany sprzedawca może zaoferować niższą stawkę za energię elektryczną lub zaproponować gwarancję stałych cen w obliczu spodziewanych podwyżek, co przekłada się na realne oszczędności w budżetach gospodarstw domowych oraz firm. Największe korzyści odnotują klienci biznesowi, odbiorcy grup taryfowych A, B lub C, w przypadku których wydatki za energię stanowią duży udział w kosztach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dla mieszkańców bloków i domów jednorodzinnych, czyli odbiorców z grupy taryfowej G, korzyści związane ze zmianą sprzedawcy są nieco niższe. Ich skala zależy przede wszystkim od miesięcznego zużycia energii w gospodarstwie domowym - im wyższe zużycie tym korzyści większe.

Zmiana sprzedawcy nie trwa długo i nie wymaga wielu formalności

Procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej nie jest skomplikowana, a cały proces powinien wynosić maksymalnie 30 dni w przypadku pierwszej zmiany i 14 dni dla każdej kolejnej. Czas ten może jednak ulec wydłużeniu, w zależności od okresu wypowiedzenia i czasu trwania umowy z dotychczasowym sprzedawcą.

Odbiorca może dokonać zmiany sprzedawcy samodzielnie w kilku krokach, jednak sprzedawcy energii elektrycznej najczęściej oferują klientom wsparcie i towarzyszą im podczas całego procesu. innogy Polska wychodząc naprzeciw swoim przyszłym klientom podejmuje się przeprowadzenia całego procesu zmiany sprzedawcy na podstawie podpisanego przez nas upoważnienia. Oznacza to, że firma czuwa nad całym procesem od momentu wypowiedzenia umowy obecnemu sprzedawcy po złożenie wniosku o zmianę do lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Wady

Pierwsza zmiana sprzedawcy prądu dla firmy może wiązać się z obowiązkiem wymiany liczników

Firmy pobierające duże ilości energii elektrycznej należące do grup taryfowych A i B muszą liczyć się z obowiązkiem dostosowania układów pomiarowo-rozliczeniowych. Wymiana licznika spoczywa na odbiorcy i to on ponosi związane z tym koszty. Przy każdej następnej zmianie sprzedawcy nie będzie to już konieczne.

Zmiany sprzedawcy energii = dwie faktury za prąd

Konsekwencję zmiany sprzedawcy prądu często stanowi otrzymywanie dwóch faktur za prąd - za dystrybucję, wystawioną przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego, oraz za sprzedaż, która pochodzi od nowego sprzedawcy Od 2014 roku istnieje jednak możliwość zawarcia umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą, dzięki której odbiorca może dostawać jedną fakturę za prąd, nawet jeśli sprzedawca i dystrybutor nie należą do tej samej grupy kapitałowej. Warto zatem zapytać, czy nasz nowy sprzedawca prądu ma zawartą odpowiednią umowę z naszym dystrybutorem.

Proces poszukiwania opłacalnego sprzedawcy energii może być czasochłonny

O ile sam proces zmiany sprzedawcy energii jest dość szybki i prosty, o tyle wybór samego sprzedawcy może być czasochłonny. W celu podjęcia najkorzystniejszej decyzji należy porównać różnorodne oferty, dokładnie zapoznać się z regulaminami i umowami oraz zwrócić uwagę na ukryte koszty. Warto także dokładniej zapoznać się z profilem firm oferujących nam swoje usługi - ich historią i pozycją na rynku, posiadanymi certyfikatami etc. Wszystko po to, aby rachunek za prąd u nowego sprzedawcy był faktycznie niższy, niż ten który mieliśmy dotychczas, a współpraca z firmą przebiegała w sposób bezproblemowy.

Podsumowując, można uznać, że czynnikiem decydującym o sukcesie powyżej omawianego rozwiązania jest wybór renomowanego sprzedawcy, który może zagwarantować nam nie tylko korzystną ofertę pod względem cenowym, ale również stabilność i bezpieczeństwo zawieranej umowy. Dzięki temu, poza pieniędzmi oszczędzimy także swój czas związany z dopełnieniem wszelkich formalności.

(�.W)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© gle24.pl | Prawa zastrzeżone