Zamknij

Do Popowa nową drogą - za miesiąc

11:03, 03.10.2019 A.D Aktualizacja: 11:10, 03.10.2019
Skomentuj

Na finiszu znajduje się przebudowa drogi z Lęborka do Popowa, wspólna inwestycja Powiatu Lęborskiego i Gmin: Cewice i Linia. Potrzeba zaledwie kilku bezdeszczowych dni, żeby ułożyć specjalną warstwę wzmacniającą, a następnie wiążącą i finalną warstwę ścieralną.

Skrzyżowanie Lębork – Popowo – Nawcz zyskało aktualnie formę ronda, co w znacznym stopniu usprawni ruch i poprawi bezpieczeństwo w tej części drogi.

- Rondo ma wewnętrzny promień 7 metrów, na zewnątrz okręgu – 13 m, a więc 6 m pasa drogowego przedzielonego wysepką – mówi Adrian Wenta, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Lęborku – Dopuścimy tu warunkowe poruszanie się dużych aut ciężarowych przez centralną wyspę ronda. Chodzi o te samochody, które mogłyby mieć problem z promieniem skrętu na tym rondzie. Słowo „warunkowo” oznacza, że dotyczyć to będzie wyjątkowych sytuacji. We wszystkich innych przypadkach, będzie obowiązywał w tym miejscu oczywiście ruch okrężny.

Ułatwi to również poruszanie się po drodze mniejszych aut np. z przyczepkami, ponieważ zaledwie 2-cm wysokość krawężnika wyspy centralnej skutecznie zapobiegnie uszkodzeniu pojazdu. W pozostałej części drogi trwają aktualnie prace nad modernizacją poboczy. Kierowcy muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość, ponieważ obowiązuje ruch wahadłowy, kierowany sygnalizacją świetlną. Jak podkreśla A. Wenta, postęp prac przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem inwestycji. Drogowcy narzekają jednak na warunki atmosferyczne. Padający deszcz uniemożliwia ułożenie wzmacniającej siatki wraz ze spoiwem łączącym ją z konstrukcją drogi.

Czekamy na kilka bezdeszczowych dni – mówi Leszek Pranczke, kierownik budowy, przedstawiciel generalnego wykonawcy robót – Na ten moment musimy po prostu cierpliwie czekać aż warunki pogodowe umożliwią wykonanie wzmocnienia. Takie są po prostu uwarunkowania technologiczne.

Konstrukcja drogi została również wyposażona w zmodernizowane pobocza i umocnione skarpy.

Praktycznie nie ma możliwości, by w warunkach normalnej eksploatacji, bez udziału jakiegoś kataklizmu, te skarpy uległy uszkodzeniu – mówi Tadeusz Ejsmont, inspektor nadzoru – Wzmocnienie terenu na skarpach przy użyciu ażurowych płyt „Meba” stabilizuje grunt na tyle pewnie, że nie pojawią się osuwiska zagrażające strukturze nawierzchni drogi.

A dodać warto, że zróżnicowanie terenu w tym miejscu jest znaczne. W podstawowym zakresie inwestycji, długość przebudowywanej drogi to 4 km. Zakres uzupełniający, na wykonawstwo którego podpisana została właśnie umowa, poszerzy prace o wykonanie kolejnych 810 m, łącząc nową nawierzchnię z miejscowością Popowo odcinkiem nawierzchni o poprawionych warunkach eksploatacyjnych. W porównaniu do poprzednio istniejącej drogi, po przebudowie pojawi się zupełnie nowa jakość. Wzmocnienie konstrukcji umożliwi swobodne przemieszczanie się pojazdów o obciążeniu 10 ton na oś. Przystanek autobusowy z zatoką postojową w miejscowości Dziechno oraz ograniczenie prędkości na rondzie i w Dziechnie do 50 km/h również wpłynie na bezpieczeństwo ruchu. Podczas przebudowy, wykorzystany został również materiał pozyskany w trakcie prac. Z materiału rozbiórkowego uzyskanego z miejsc, w których staną nowe bariery, wykonano dodatkowy 200-m odcinek bariery bezpieczeństwa od strony Lęborka.

Droga z Lęborka do Popowa stanowi część tzw. „kaszubskiego objazdu” do Trójmiasta, Korzystają z niego ci, którzy chcą uniknąć stania w korkach na DK6, kierowcy aut ciężarowych oraz osoby pragnące sprawnie dostać się do portu lotniczego w Gdańsku. To również alternatywna trasa dla DK214 prowadzącej od Łeby do Warlubia. Prace na drodze do Popowa wpisują się w tegoroczne działania w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, jako innowacja mająca na celu wymierną poprawę bezpieczeństwa w ruchu pojazdów, rowerów i pieszych na terenie powiatu lęborskiego.

(A.D)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%