Zamknij

Kolej do Łeby - to priorytet

15:49, 06.08.2021 K.L Aktualizacja: 15:51, 06.08.2021
Skomentuj Fot. powiat-lebork.com Fot. powiat-lebork.com

Zarząd Powiatu Lęborskiego wystąpił do Prezesa Zarządu PKP PLK S.A. z wnioskiem o podjęcie działań w celu modernizacji linii kolejowej nr 229 z Lęborka do Łeby. To priorytetowe zadanie w związku z planowanymi wkrótce inwestycjami energetycznymi i modyfikacją funkcji łebskiego portu morskiego. Pismo w imieniu Zarządu Powiatu, sygnował Edmund Głombiewski – Wicestarosta Lęborski.

Obecny stan infrastruktury kolejowej na linii nr 229 z Lęborka do Łeby jest poważnie niezadowalający. Podróż między tymi miastami zajmuje od 40 minut w przypadku szynobusu do godziny dla dużych składów kolejowych. Winny jest stan techniczny infrastruktury, remontowanej ostatnio w większym, niż doraźne naprawy wymiarze, w latach 70 ub. wieku, wymagający z tego powodu znacznego ograniczenia prędkości. Zarząd Powiatu Lęborskiego wystąpił do Prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wnioskiem o uwzględnienie modernizacji linii kolejowej Lębork – Łeba w grupie priorytetowych zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK – zarządcy narodowej sieci linii kolejowych.

Linia kolejowa Lębork – Łeba, pełni ważną rolę komunikacyjną w regionie, nie tylko podczas sezonu letniego, kiedy do Łeby dojeżdżają pociągi z różnych rejonów Polski, dowożące nad Bałtyk turystów. To również komunikacyjna alternatywa dla drogi wojewódzkiej nr 214 oraz bardzo ważny element w planowanym rozwoju gospodarczym regionu, związanym z rozpoczętymi inwestycjami energetycznymi Morskich Farm Wiatrowych. W ramach 10 projektów ma wkrótce powstać sieć MFW na 2.340 km kw. obszarów morskich. Łączna moc przyszłych siłowni wiatrowych szacowana jest na 8,5 GW. Z racji dogodnej lokalizacji, port morski w Łebie zyska nową funkcję, oprócz obecnej rybacko turystycznej, stając się portem serwisowym, obsługującym (wspólnie z portem w Ustce) budowę i przyszłą eksploatację MFW. To będzie wymagało sprawnego zaplecza transportowego, zapewniającego stały dowóz specjalistów, materiałów eksploatacyjnych i zaopatrzenia portu serwisowego w ramach sprawnie działającego łańcucha dostaw i kompetencji. Również na etapie koniecznej modernizacji łebskiego portu – sprawny i efektywny transport kolejowy jest koniecznością.

Z uroków Łeby i jej okolic – otuliny Słowińskiego Parku Narodowego i europejskiej atrakcji turystycznej – ruchomych wydm, znajdujących się od 1977 roku na liście światowego dziedzictwa UNESCO, corocznie korzystają turyści z Polski i zagranicy. W sezonie turystycznym Łebę odwiedza blisko milion osób, jednak ruch turystyczny trwa tam cały rok z uwagi na walory zdrowotne łebskiego mikroklimatu. Wkrótce, w związku z budową Muzeum Morskiego w Łebie i całoroczną multimedialną ofertą edukacyjną tej instytucji, ruch ten jeszcze ulegnie zwiększeniu. Zważywszy na ekologiczne walory regionu, zasadna wydaje się modernizacja linii kolejowej, uwzględniająca jej elektryfikację. Stosowne zapisy dotyczące zachowania ekologicznej czystości oraz wspierania rozwoju gałęzi gospodarki nieinwazyjnych dla środowiska naturalnego, znalazły się zarówno w strategicznych dokumentach dla całego obszaru Pomorza, jak i w aktualnej Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego. Zarząd Powiatu podkreślił, że planowane inwestycje energetyczne to szansa rozwoju gospodarczego i społecznego nie tylko powiatu, ale również korzyści w wymiarze regionalnym, stąd modernizacja kolei do Łeby jest nieodzowna.

Artykuł: powiat-lebork.com

(K.L)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%