Zamknij

Robotyzacja spawalnictwa z autorską maszyną Ekodu ? A6 Tramtrac

13:42, 17.07.2018 K.G Aktualizacja: 13:42, 17.07.2018
Skomentuj

Robotyzacja to proces, w którym wprowadza się do przemysłu maszyny, mające na celu pomoc i ulepszenie pracy ludzi. Duży krok do przodu dla polskiego spawalnictwa postawiła firma Ekod, która przedstawiła swojego pierwszego autorskiego robota napawającego szyny – A6 Tramtrac.

Nie da się ukryć, że spawalnictwo to dziedzina przemysłu, która bardzo zasługuje na to, żeby zostać wsparta przez nowoczesne technologie. Praca w wysokich temperaturach przy szkodliwych substancjach to dla człowieka niebezpieczne zadanie. Dodatkowo warto zwrócić uwagę również na precyzję, szybkość i długość pracy robota spawającego. Dzięki takiej maszynie można wykonać zadanie w krótszym czasie i dokładniej.

Robot A6 Tramtrac od Ekodu do napawania szyn

Niedawno miała miejsce premiera nowego, autorskiego robota, który powstał pod skrzydłami jednej z największych hurtowni spawalniczych w Polsce – Ekodu. Maszyna służy do naprawy torów tramwajowych metodą napawania i cieszy się sporym zainteresowaniem. Ma na koncie już liczące się naprawy – na przykład torów w Bydgoszczy.

Więcej o robocie spawalniczym firmy Ekod dowiesz się na https://ekod.com.pl/2018/05/28/nasz-autorski-robot-spawajacy/

Jak zbudowany jest A6 Tramtrac?

Jak podaje producent – robot jest nowszą wersją modelu Mastertrac i ma kilka zupełnie nowych rozwiązań, jeśli chodzi o budowę maszyny.

A6 Tramtrac zbudowany jest z „traktora”, na którym umieszczono głowicę z wykorzystaniem krzyżowego układu suportów ręcznych. Owa głowica została przygotowana do tego, aby spawać, wykorzystując łuk kryty oraz metodę SAW z drutem pojedynczym pod topnikiem. Producent zaznacza jednak, że robot nie jest ograniczony do tej metody i z powodzeniem da się go przezbroić w taki sposób, aby mógł napawać przy wykorzystaniu dwóch drutów.

Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w robocie jest również wózek, który bez problemu porusza się po szynach. To na nim opiera się cała konstrukcja. Warto wiedzieć, że i tutaj Ekod pozwala na małe odstępstwa od pierwotnej wersji. Oryginalnie rozstaw kół w robocie wynosi 1435mm. Da się jednak go tak przezbroić, by wynosił 1000mm. To duże ułatwienie – szczególnie wtedy, gdy chcielibyśmy naprawiać tory węższe.

Bardzo ważne z perspektywy strategicznej podczas naprawy jest również to, że robot A6 Tramtrac posiada dodatkowe koła, które umieszczono poprzecznie do osi szyn. Takie rozwiązanie pozwala pracować robotowi w mieście bez zatrzymywania komunikacji publicznej. Robota – na czas przejazdu tramwaju – wystarczy zdjąć z torów. Operacja jest prosta i przebiega sprawnie.

Maszyna jest skomputeryzowana. Oznacza to, że można zaprogramować ją w wygodny dla nas sposób przy użyciu systemu opartego na kontrolerze PEK.

Na koniec warto również dodać, że – jak zdradza producent – podczas budowy robota wykorzystano system A6 pochodzący od firmy ESAB, a także jego komponenty.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%