Zamknij
REKLAMA

Filtry oleju i filtry paliwa - wymiana i różnice, co warto o nich wiedzieć

13.02, 08.12.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 12.26, 09.12.2022
Photo by Maxim Hopman on Unsplash

Sprawne działanie samochodu zależne jest przede wszystkim od regularnego serwisowania. Kondycja podzespołów zależy z kolei od odpowiednio dopasowanych, zamontowanych oraz niezawodnych elementów, składających się na właściwe działanie całości mechanizmu. Samochód jest złożonym urządzeniem, które prawidłowo funkcjonuje w oparciu o wiele detali, o których wymianie powinniśmy pamiętać regularnie. Należą do nich filtry paliwa oraz filtry oleju, których zużycie jest wprost proporcjonalne do liczby przejechanych kilometrów. 

Filtry oleju - ochrona silnika przed zabrudzeniami

Filtr oleju jest umieszczony w zbiorniku - misce olejowej. Tam olej zasysany jest przez tzw. smok, trafiając na sitko. Dalej nieoczyszczony olej trafia do właściwego filtra, w którym poddany zostaje oczyszczeniu przed przedostaniem się za pomocą umieszczonych w filtrze otworów do silnika. Filtry oleju posiadają zawór przeciwzwrotny, zapobiegający dostaniu się do silnika nieoczyszczonego oleju, co mogłoby być przyczyną jego zatarcia. Zawór nadciśnienia, umieszczony wewnątrz harmonijkowego filtra oleju sprawdza się w zakresie sterowania ciśnieniem przedostawania się oleju do silnika (z reguły jest to wartość 5 Barów). W przypadku odpowiedniej temperatury i lepkości oleju wszystko działa poprawnie, jednak zawór może sprawdzić się w przypadku niedostatecznie rozgrzanego oleju oraz gdy jest on zbyt gęsty. Zawór EKO zapobiega wylewaniu się czystego oleju z filtra, wykorzystując duży otwór pośrodku filtra.

Budowa filtrów oleju

Filtry oleju to przede wszystkim produkty o puszkowej konstrukcji, zawierające filtr o budowie harmonijkowej, maksymalnie zwiększającej powierzchnię filtrującą przy minimalizacji przestrzeni. Filtry oleju posiadają podwójną funkcję filtrującą, najpierw eliminującą z oleju zanieczyszczenia na sitku, a następnie filtrującą po raz drugi by do silnika trafił olej w najczystszej postaci. Zadaniem filtrów jest eliminacja 1/50 mm zanieczyszczeń. Ważne jest zatrzymanie takich elementów, jak ziarenka piasku lub inne mikrozanieczyszczenia, które mogą prowadzić do uszkodzenia silnika. 

Kiedy wymieniać filtr oleju w samochodzie?

Filtr oleju w pojazdach wymieniany jest jednocześnie z olejem. W każdym profesjonalnym warsztacie samochodowym oraz podczas samodzielnej wymiany oleju silnikowego ważna jest wymiana filtra oleju. W zależności od przebiegu oraz rekomendacji producenta samochodu należy pilnować regularnej wymiany oleju, wpływającego bezpośrednio na niezawodność działania silnika. Czysty filtr oleju znacznie lepiej wyłapuje zanieczyszczenia niż filtr oblepiony i zanieczyszczony. 

Filtry paliwa - działanie

Zadaniem filtrów paliwa jest zapewnienie sprawnego działania pojazdu przez usunięcie z paliwa nadmiaru wody oraz zanieczyszczeń. Paliwo, które kupujemy na stacjach benzynowych nie jest idealnie oczyszczone, posiada ponadto dodatek wody. Aby samochód mógł działać sprawnie konieczne jest oczyszczenie paliwa przed dostaniem się do mechanizmu zapłonowego. Filtry paliwa o budowie podobnej do filtrów oleju wyłapują zanieczyszczenia na poziomie 3 µm i większe. Ich zadaniem jest ochrona silnika przed skutkami kontaktu z zanieczyszczeniami, obecnymi w paliwie. Filtr paliwa powinien być regularnie sprawdzany i wymieniany, według rekomendacji producentów pojazdów co 50-60 000 km przejechanych. W praktyce warto sprawdzać jego stan co 10 000 km. Działanie filtra paliwa może zostać zaburzone, jeśli produkt jest zanieczyszczony lub wyniknęły nieprawidłowości, związane z użytkowaniem pojazdu. Sprawnie działający filtr paliwa chroni silnik przed niszczącym wpływem pyłów oraz innych zabrudzeń, osadzających się w paliwie. 

Najczęstsze awarie, spowodowane jego usterką i jak rozpoznać, że filtr paliwa jest do wymiany?

Przyczyną nieprawidłowości w działaniu samochodu może być zapchany filtr paliwa lub usterka filtra. Dzięki regularnemu sprawdzaniu jego stanu można uniknąć poważniejszej awarii. Awaria filtra paliwa może objawiać się brakiem przyspieszenia samochodu po naciśnięciu na pedał gazu, częstym gaśnięciem silnika, nieregularną, chaotyczną jego pracą, brakiem efektywnego działania oraz gaśnięciem silnika. Awaria filtra paliwa może być również przyczyną zwiększonego poboru paliwa przez samochód, który nie tylko nie przyspiesza, ale pracuje w tempie chaotycznym. Nieprawidłowość w montażu filtra paliwa, odłączenie się jego uszczelki, zatankowanie paliwa gorszej jakości, rzadkość używania samochodu oraz przedostanie się do silnika zanieczyszczeń mogą być przyczyną awarii. Konieczna jest diagnostyka oraz regularna wymiana filtra paliwa. Warto by wykonali ją profesjonaliści, którzy przede wszystkim wiedzą, gdzie jest on umieszczony w silnikach benzynowych oraz silnikach wysokoprężnych. Wymiana filtra paliwa powinna odbywać się w ciepłych, suchych, idealnie czystych wnętrzach doskonale wentylowanych. Podczas wymiany filtra nie należy palić papierosów. dbając o właściwy stan układu paliwowego.  W działaniu samochodu każdy detal ma znaczenie zwłaszcza, jeśli odpowiada za oczyszczenie powietrza oraz gwarancję sprawnego funkcjonowania układu paliwowego. Nie bagatelizuj widocznych symptomów, bo może okazać się, że to ostatni dzwonek na wymianę filtrów przed powstaniem poważniejszych uszkodzeń. 

Źródła informacji:

Informacje o filtrze paliwa zaczerpnięte z autoczescionline24.pl

Informacje o filtrze oleju zaczerpnięte z autokult.pl

(artykuł sponsorowany)
 
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%