Zamknij

Czym jest szkoda całkowita?

00:00, 24.03.2021 artykuł sponsorowany

Uczestniczenie w kolizji to stresująca sytuacja zarówno dla sprawcy, jak i poszkodowanego. Często wypadek jest tak poważny, że dochodzi do znacznego zniszczenia auta, co oznacza konieczność zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela. Ma on obowiązek pokryć koszty przywrócenia samochodu do stanu sprzed stłuczki, jednak nie zawsze do tego dochodzi. Wszystko zależy bowiem od sposobu kwalifikacji szkody. Co to oznacza?

Szkoda częściowa a całkowita

W momencie, gdy dojdzie do zdarzenia na drodze, które skutkowało uszkodzeniem pojazdu, musisz tę sytuację zgłosić ubezpieczycielowi. Ma on obowiązek przywrócić pojazd do stanu sprzed wypadku, wypłacając zadośćuczynienie lub pokrywając koszty naprawy. W zależności od tego, jak poważnie ucierpiał samochód, firmy ubezpieczeniowe mogą zaklasyfikować to jako szkodę całkowitą lub częściową. To decyduje o wysokości oraz sposobie wypłaty odszkodowania.

· Szkoda częściowa oznacza, że auto zostało zniszczone w niewielkim stopniu. Wówczas firma ubezpieczeniowa pokrywa w całości koszty niezbędnych napraw.

· Szkoda całkowita jest orzekana, jeżeli ubezpieczyciel uzna, że jej likwidacja jest nieopłacalna i przekracza wartość pojazdu na dzień wypadku.

W przypadku OC za szkodę całkowitą uznaje się zniszczenia, których koszt naprawy przekracza 100% wartości samochodu w momencie kolizji. Inaczej sprawa wygląda, jeżeli chodzi o AC, gdyż próg procentowy określony jest w OWU. Zazwyczaj wynosi on 70%, jednak wszystko zależy od polityki odszkodowawczej prowadzonej w danej firmie. Zostało to szczegółowo opisane w artykule na stronie https://rankomat.pl/samochod/szkoda-calkowita-oc-ac. Dowiesz się z niego m.in., na jakiej podstawie ubezpieczyciele oceniają stan rozbitego samochodu i kiedy uznają zniszczenia za szkodę całkowitą.

Jak wygląda wypłata odszkodowania przy szkodzie całkowitej?

Jeżeli ubezpieczyciel uzna, że przywrócenie pojazdu do poprzedniego stanu jest nieopłacalne i przekracza 100% jego wartości rynkowej, zostanie Ci wypłacona rekompensata. Jej wysokość zależy od tego, na ile zostanie wyceniony samochód oraz jego wrak. Zadośćuczynienie za szkodę całkowitą oblicza się na podstawie różnicy między wartością auta a jego pozostałością. W wielu przypadkach jest to niekorzystne dla właściciela rozbitego pojazdu, gdyż nagminne jest zawyżanie ceny wraku, co prowadzi do zaniżania odszkodowania. Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją zakładu ubezpieczeń, możesz złożyć odwołanie, a przy tym udowodnić, że koszt naprawy jest opłacalny i mieści się w określonym progu.

Jak uniknąć uznania szkody całkowitej?

Na sposób i wysokość wypłaty odszkodowania ma ogromny wpływ wybór firmy ubezpieczeniowej. Zanim zdecydujesz się wykupić konkretną polisę przeczytaj dokładnie warunki OWU, gdzie znajdziesz informację o górnym progu procentowym uznania szkody całkowitej. Dotyczy to głównie AC, gdzie ubezpieczyciel ma prawo samodzielnie ustalić warunki współpracy. Przed podpisaniem umowy z firmą porównaj ceny i kup ubezpieczenie samochodu online przy pomocy kalkulatora OC. Dzięki temu sprawdzisz, które towarzystwo jest w stanie zaoferować Ci najkorzystniejszą opcję OC i AC.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%