Zamknij

Zaburzenia integracji sensorycznej u niemowląt

07:11, 03.04.2019 artykuł sponsorowany

Jak wskazują terapeuci prowadzący zajęcia sensoryczne dla dzieci, zdiagnozowanie problemów z integracją sensoryczną (SI) możliwe jest dopiero od 2.roku życia. Są jednak pewne zachowania, które mogą sugerować powstanie zaburzeń w kolejnych latach. Warto dokładnie obserwować zachowanie niemowlaka, ponieważ wczesne zidentyfikowanie problemu pozwoli na jego szybsze rozwiązanie. W poniższym artykule, przy pomocy ekspertów z terapia sensoryczna Warszawa, podpowiadamy jak rozpoznać zaburzenia integracji sensorycznej w pierwszych miesiącach życia.

Jak wygląda integracja sensoryczna u niemowląt?

Dziecko, które dopiero pojawiło się na świecie musi poznać jego smak, zapach czy też dotyk. W pierwszych latach swojego życia (do 7. roku) dzieci uczą się zbierać, przetwarzać i interpretować bodźce docierające ze zmysłów. Nie jest to zadanie proste, ponieważ do niemowlaka docierają tysiące nowych, w większości nieznanych bodźców. Jego działania są więc bardzo instynktowne - najczęściej jest to płacz lub szukanie schronienia u mamy. To pewnego rodzaju mechanizm przejściowy, który pozwala mu funkcjonować zanim na dobre nauczy się panować nad reakcjami.

Jeżeli proces zbierania, przetwarzania lub interpretowania bodźców nie przebiega prawidłowo to znaczy, że mamy do czynienia z zaburzeniami integracji sensorycznej. Mogą one negatywnie wpływać na prawidłowy rozwój dziecka, utrudniać jego relacje z rówieśnikami a nawet mieć negatywny wpływ na wyniki osiągane w szkole. Dzieje się tak dlatego, że w miarę upływu lat odruch bezwarunkowy (płacz) zmienia się w świadome działania na dany bodziec. Zaburzenia tego typu można ograniczać za pomocą terapii sensorycznej w Warszawie.

Zaburzenia integracji sensorycznej u niemowląt

Terapeuci sensoryczni z Warszawy, prowadzący na co dzień zajęcia integracji sensorycznej na Wilanowie graniczącym z Ursynowem wskazują, że diagnozę dotyczącą posiadanych zaburzeń procesu integracji można wskazać dopiero po ukończeniu 2.roku życia. Jednak już przed upływem tego okresu, wiele zachowań może wskazywać na problem z przetwarzaniem bodźców. Zaburzenia te mogą nasilać się z wiekiem, dlatego tak ważna jest obserwacja zachowań niemowlaka i wczesne zdiagnozowanie problemu. Szczegółową diagnozę można zlecić Centrum Integracji sensorycznej w Warszawie.

Jakie zachowania u niemowlaków mogą sygnalizować problem z integracją sensoryczną?

  • nie lubią dotyku niektórych materiałów np. koca, ręcznika;
  • nie potrafią utrzymać wzroku za zabawką;
  • nie lubią spać w obcym miejscu;
  • lubią leżeć w jednej pozycji, wydają się ospałe, mało zainteresowane wstawaniem;
  • płaczą w trakcie kąpieli, mycia;
  • nie lubią dotyku innych, przytulania;
  • mają problemy z zasypianiem w ciszy,
  • szybko wybuchają płaczem, szybko zmieniają swój stan emocjonalny z radości do płaczu.

Oczywiście, część wskazanych zachowań jest normalna dla większości niemowląt. Należy jednak dokładnie obserwować, czy przypadkiem reakcje na daną rzecz nie są zbyt intensywne. Wówczas, konieczne może być udanie się do specjalisty a następnie na zajęcia sensoryczne dla dzieci.

Co wpływa na zaburzenia integracji sensorycznej u niemowląt?

Specjaliści z gabinetu terapii sensorycznej z Warszawy wskazują Nam kilka rzeczy, które mogą powodować zaburzenia integracji a finalnie koniecznością uczestnictwa w terapii SI w Warszawie. Bardzo ważny dla prawidłowej integracji sensorycznej dziecka jest przebieg ciąży -  to właśnie w płodzie następuje jego rozwój. Odpowiednia kondycja mamy w trakcie ciąży może zapobiec powstawaniu zaburzeń. Należy unikać przede wszystkim:

  • palenia papierosów,
  • picia alkoholu,
  • przyjmowania leków.

Nawet prawidłowe prowadzenie się podczas ciąży może nie wystarczyć. W grupie podwyższonego ryzyka są dzieci urodzone przez cesarskie cięcie, wcześniaki i noworodki, których poród przebieg z komplikacjami.

Obserwując strukturę pacjentów uczestniczących w zajęciach z integracji sensorycznej w Warszawie, obserwujemy rosnącą liczbą dzieci poniżej 2. roku życia. Rodzice decydują się na coraz szybsze wysyłanie dzieci na zajęcia sensoryczne, które mają rozwijać ich zdolności odbierania i reagowania na bodźce.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%