Zamknij

Nadmiar obowiązków w pracy – jak sobie radzić?

Artykuł sponsorowany + 00:00, 27.08.2024 Aktualizacja: 09:00, 27.08.2024
Materiały partnera Materiały partnera

Jednym z najważniejszych czynników pozytywnie wpływających na Twoją karierę jest osiąganie celów. Tylko, co wtedy, gdy nadmiar obowiązków w pracy Cię przytłacza i nie radzisz sobie z powierzonymi zadaniami? Możesz to sprawić, że się mocno zniechęcisz do pracy, jednak nie warto się poddawać. Być może rozwiązanie tego problemu będzie prostsze niż Ci się wydaje. Zobacz, jak lepiej sobie poradzić z nadmiarem obowiązków w pracy.

  • Wyznaczaj jasne cele, twórz konkretny plan pracy, korzystaj przy tym również z narzędzi do zarządzania zadaniami. Dzięki temu poradzisz sobie lepiej z nadmiarem obowiązków.
  • Jeśli nie chcesz „kumulacji” zadań w pracy, unikaj odkładania ich na później. Trzymaj się ustalonych terminów.
  • Nauka odmawiania i delegowanie zadań również pomogą Ci w pełni wykorzystać swoje umiejętności i uniknąć przeciążenia.

Planuj i ustalaj priorytety

Organizacja pracy to prawdopodobnie jeden z lepszych sposób ów na poprawę jej wydajności, zwłaszcza w obliczu napiętych terminów. Zastanów się, co wśród Twoich zadań ma szczególny priorytet. W ten sposób lepiej zaplanujesz kolejność ich wykonywania. Ważne jest również, aby obliczyć, ile czasu – mniej więcej – zajmie Ci każda czynność. Co więcej, nie odkładaj wszystkiego na później, szczególnie zadań, których nie lubisz wykonywać lub w których czujesz się niepewnie. Jeśli masz do realizacji duży projekt, warto podzielić pracę na mniejsze partie. Dzięki stopniowemu monitorowaniu postępów szybciej zorientujesz się, czy uda Ci się dotrzymać terminu, czy też trzeba coś jeszcze zmienić w swojej organizacji.

Jeśli szukasz dla siebie nowych wyzwań zawodowych, to wejdź na Pracuj.pl i znajdź dla siebie odpowiednią ofertę!

Postaw na asertywność i naucz się odmawiać

Asertywność jest ściśle powiązana z umiejętnością mówienia „nie” w świadomy sposób. Jeśli czujesz, że otrzymujesz zbyt wiele zadań, szef lub współpracownicy ciągle dokładają Ci zadań i wiesz, że nie zdążysz z wykonaniem pracy, naucz się odmawiać, jeśli dodane obowiązki nie wchodzą w Twój zakres. Jasno wyrażaj swoje opinie i potrzeby, ale z poszanowaniem siebie i innych. Np. powiedz, że chętnie byś pomógł, ale masz zbyt wiele swoich zadań. Pamiętaj przy tym, że realizując zbyt wiele obowiązków, możesz się zawodowo wypalić.

Chcesz zmienić pracę? Przejrzyj aktualne ogłoszenia w Twoim mieście. Oferty pracy w Kole czekają na Ciebie!

Dziel się zadaniami z innymi

Kiedy pomimo dobrej organizacji i tak, nie radzisz sobie z nadmiarem obowiązków, skorzystaj z pomocy innych, gdy tylko jest to możliwe. Odpowiednie delegowanie zadań pomaga odciążyć Cię z nadmiaru obowiązków i skupić się na innych działaniach, które są bardziej istotne dla Twojej kariery. Jeśli pracujesz na stanowisku kierowniczym i to Ty decydujesz o pracy zespołu, tym bardziej staraj się oddelegować część zadań. Zwłaszcza te, z którymi inni spokojnie sobie poradzą bez Twojej pomocy.

Szczerze porozmawiaj z przełożonym

Możesz też spróbować porozmawiać z szefem i wyjaśnić mu, że zmagasz się z nadmiarem pracy, nie wyrabiasz z zadaniami i nie chcesz, aby problem się więcej powtórzył. Warto poprosić o redukcję obowiązków, jeżeli nagle dostałeś więcej zleceń lub przybyło Ci klientów do obsługi. Wówczas możesz też ubiegać się o utworzenie dodatkowego miejsca pracy w Twoim zespole. W rozmowie z przełożonym postaw na szczerość i szczegółowo wyjaśnij, dlaczego jesteś przepracowany. Jeżeli sytuacja jest tymczasowa, bo podjęty w realizację projekt zajmuje Ci więcej uwagi niż myślałeś, poproś np. o wydłużenie terminu jego realizacji.

Jeśli mimo rozmowy z szefem, nadal czujesz duże obciążenie, rozważ poszukiwania nowego zatrudnienia. Może praca w Nowej Dębie lub w innym mieście stanie się kluczem Twojego sukcesu.

Podsumowanie

Kiedy masz nadmiar obowiązków w pracy, zawsze analizuj, skąd wynika właśnie taka duża ilość zadań. Pomyśl nad tym, czy coś się zmieniło w harmonogramie Twojej pracy. Czasami też niewywiązywanie się z zadań ma związek z przeciążeniem umysłowym i fizycznym. Dlatego pomyśl o odpoczynku i wybierz się na urlop. Kiedy odpoczniesz od pracy, wrócisz do zadań z większą energią.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%