Zamknij
REKLAMA

Kiedy można liczyć na odszkodowanie za zniszczony bagaż?

00:00, 18.04.2018 | materiał partnera
Skomentuj
Fot. depositphotos

Wybierając się w podróż, dokładamy wielu starań, aby odpowiednio skompletować nasz bagaż. Może się jednak zdarzyć, że po odebraniu go z taśmy na lotnisku stwierdzimy, że jest uszkodzony – tego typu sytuacje nie należą niestety do rzadkości. Co wówczas zrobić? Czy istnieje możliwość otrzymania odszkodowania?

Ochrona bagażu a przepisy

Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie związane z transportem bagażu i odpowiedzialnością przewoźnika z tego tytułu jest konwencja montrealska z 1999 r. Zawarte w niej postanowienia odnoszą się do sytuacji, kiedy bagaż znajdował się pod opieką przewoźnika, a więc zarówno na pokładzie samolotu, jak i poza nim.

Rodzaj lotu nie ma przy tym znaczenia– przepisy obowiązują zarówno w przypadku rejsów tanimi liniami, jak i czarterami czy liniami regularnymi. Czy pod uwagę brany jest tylko bagaż rejestrowany (znajdujący się pod pokładem samolotu)? Otóż nie. Jeśli chodzi o bagaż podręczny, to zgodnie ze wspomnianą konwencją przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe z jego winy lub z winy osób za niego działających.

Zniszczony bagaż – co mam robić?

Jeżeli po odbiorze bagażu na lotnisku stwierdziliśmy, iż jest on zniszczony (bądź dotarł z opóźnieniem albo – co gorsza – zaginął), fakt ten powinniśmy jak najprędzej zgłosić pracownikom lotniska. W tym celu trzeba się udać do stanowiska „zaginiony bagaż” (po angielsku będzie to „lost luggage” lub „lost & found”), gdzie należy udokumentować uszkodzenia oraz sporządzić Property Irregularity Report (PIR) – czyli raport nieprawidłowości bagażowej. Bez tego dokumentu nie ma mowy o składaniu reklamacji.

Na tym etapie zwykle pojawią się problemy z udokumentowaniem uszkodzeń – zostaniemy bowiem poproszeni o przedłożenie rachunków oraz faktur, na podstawie których szacowana jest wartość rzeczy w bagażu. Przydadzą się też zdjęcia – to najprostszy sposób, aby udowodnić szkodę bagażu. Pracownicy lotnisk radzą, aby mieć przy sobie chociażby rachunek za walizkę i najbardziej wartościowe przedmioty, które się w niej znajdują. Kłopot z tym bywa spory, bo w praktyce większość osób takowych rachunków nie posiada. Co wtedy? Wartość rzeczy w zniszczonym bagażu zostaje oceniona w oparciu o ich wagę.

Bez reklamacji nie będzie odszkodowania

Raport nieprawidłowości bagażowej, kopię kwitu bagażowego oraz – o ile je posiadamy – stosowne fotografie dołączamy do reklamacji, na złożenie której przysługuje nam 7 dni bądź 21 dni w przypadku opóźnienia bagażu (w ciągu tych 21 dni trwają poszukiwania bagażu – jeśli się nie znajdzie, uzyskuje status zaginionego, a na jego poszukiwanie przeznacza się dodatkowy czas, zazwyczaj od 6 do 12 miesięcy). Im szybciej zostanie złożona reklamacja, tym lepiej – najrozsądniej załatwić sprawę od razu na lotnisku, ponieważ kiedy minie termin, przewoźnik ma prawo odmówić zajęcia się nią.

Rekompensata za niedogodności bagażowe – czy pokryje szkody?

Na jakiego rzędu odszkodowanie możemy liczyć? W myśl postanowień konwencji montrealskiej rekompensata za tzw. niedogodności bagażowe wynosi do 6000 zł – nie oznacza to wcale, że dostaniemy maksymalną kwotę. Poza tym dochodzi do tego jeszcze jedna ważna kwestia, a mianowicie warunki reklamacji przewoźnika – powinniśmy się z nimi zapoznać przed wyruszeniem w podróż.

W razie przykrych niespodzianek będziemy wiedzieć, czego się spodziewać, jakie dokumenty potrzebne będą przy składaniu reklamacji etc. A co, jeżeli wysokość rekompensaty wypłaconej przez linie lotnicze okaże się niesatysfakcjonująca i nieadekwatna do poniesionych strat? O tym również opłaca się pomyśleć wcześniej – i wykupić ubezpieczenie turystyczne na www.polisaturystyczna.pl.

Jakie korzyści daje ubezpieczenie turystyczne?

Co daje nam ubezpieczenie turystyczne? Przede wszystkim spokój i gwarancję ochrony finansowej – oczywiście wiele zależy od zakresu polisy. Polacy najchętniej wykupują ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) oraz zabezpieczającą przed wysokimi kosztami leczenia.

Rzadziej natomiast myślą o ubezpieczeniu bagażu – a to poważny błąd, gdyż zniszczenie, kradzież bądź jego zaginięcie może przytrafić się każdemu. Dlatego też nabywając ubezpieczenie na wakacje za granicą z www.polisaturystyczna.pl, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, czy w pakiecie figuruje ochrona bagażu – jeśli nie, warto dopłacić za to, aby znalazła się w zestawie.

Ubezpieczenie bagażu – co mieć na uwadze?

Przy zakupie ubezpieczenia bagażu trzeba mieć na uwadze kilka istotnych przesłanek:

  • obowiązkiem podróżnego jest chronić bagaż – ochrona ubezpieczeniowa nie obejmuje przypadków, gdy w ocenie ubezpieczyciela nie został odpowiednio zabezpieczony przed złodziejami czy zniszczeniem,
  • solidnie udokumentowane zdarzenie przemawia na korzyść poszkodowanego,
  • rekompensata za zagubiony lub uszkodzony bagaż przysługuje za szkody będące następstwem konkretnych zdarzeń –ich wykaz znajdziemy w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), z którymi bezwzględnie musimy zapoznać się przed podpisaniem umowy,
  • jeśli bagaż został dostarczony ubezpieczonemu z opóźnieniem, o odszkodowanie można wnioskować, gdy opóźnienie było dłuższe aniżeli określona w OWU liczba godzin,
  • najkorzystniejszą polisę turystyczną znajdziemy dzięki porównaniu co najmniej kilku ofert w oparciu o indywidualne wymogi.
(materiał partnera)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma Nordapress, ul. Gniewowska 7, 84-200 Wejherowo, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez Nordapress, ul. Gniewowska 7, 84-200 Wejherowo i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© gle24.pl | Prawa zastrzeżone