Zamknij
REKLAMA

Kiedy można liczyć na odszkodowanie za zniszczony bagaż?

00:00, 18.04.2018 | materiał partnera
Skomentuj
Fot. depositphotos

Wybierając się w podróż, dokładamy wielu starań, aby odpowiednio skompletować nasz bagaż. Może się jednak zdarzyć, że po odebraniu go z taśmy na lotnisku stwierdzimy, że jest uszkodzony – tego typu sytuacje nie należą niestety do rzadkości. Co wówczas zrobić? Czy istnieje możliwość otrzymania odszkodowania?

Ochrona bagażu a przepisy

Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie związane z transportem bagażu i odpowiedzialnością przewoźnika z tego tytułu jest konwencja montrealska z 1999 r. Zawarte w niej postanowienia odnoszą się do sytuacji, kiedy bagaż znajdował się pod opieką przewoźnika, a więc zarówno na pokładzie samolotu, jak i poza nim.

Rodzaj lotu nie ma przy tym znaczenia– przepisy obowiązują zarówno w przypadku rejsów tanimi liniami, jak i czarterami czy liniami regularnymi. Czy pod uwagę brany jest tylko bagaż rejestrowany (znajdujący się pod pokładem samolotu)? Otóż nie. Jeśli chodzi o bagaż podręczny, to zgodnie ze wspomnianą konwencją przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe z jego winy lub z winy osób za niego działających.

Zniszczony bagaż – co mam robić?

Jeżeli po odbiorze bagażu na lotnisku stwierdziliśmy, iż jest on zniszczony (bądź dotarł z opóźnieniem albo – co gorsza – zaginął), fakt ten powinniśmy jak najprędzej zgłosić pracownikom lotniska. W tym celu trzeba się udać do stanowiska „zaginiony bagaż” (po angielsku będzie to „lost luggage” lub „lost & found”), gdzie należy udokumentować uszkodzenia oraz sporządzić Property Irregularity Report (PIR) – czyli raport nieprawidłowości bagażowej. Bez tego dokumentu nie ma mowy o składaniu reklamacji.

Na tym etapie zwykle pojawią się problemy z udokumentowaniem uszkodzeń – zostaniemy bowiem poproszeni o przedłożenie rachunków oraz faktur, na podstawie których szacowana jest wartość rzeczy w bagażu. Przydadzą się też zdjęcia – to najprostszy sposób, aby udowodnić szkodę bagażu. Pracownicy lotnisk radzą, aby mieć przy sobie chociażby rachunek za walizkę i najbardziej wartościowe przedmioty, które się w niej znajdują. Kłopot z tym bywa spory, bo w praktyce większość osób takowych rachunków nie posiada. Co wtedy? Wartość rzeczy w zniszczonym bagażu zostaje oceniona w oparciu o ich wagę.

Bez reklamacji nie będzie odszkodowania

Raport nieprawidłowości bagażowej, kopię kwitu bagażowego oraz – o ile je posiadamy – stosowne fotografie dołączamy do reklamacji, na złożenie której przysługuje nam 7 dni bądź 21 dni w przypadku opóźnienia bagażu (w ciągu tych 21 dni trwają poszukiwania bagażu – jeśli się nie znajdzie, uzyskuje status zaginionego, a na jego poszukiwanie przeznacza się dodatkowy czas, zazwyczaj od 6 do 12 miesięcy). Im szybciej zostanie złożona reklamacja, tym lepiej – najrozsądniej załatwić sprawę od razu na lotnisku, ponieważ kiedy minie termin, przewoźnik ma prawo odmówić zajęcia się nią.

Rekompensata za niedogodności bagażowe – czy pokryje szkody?

Na jakiego rzędu odszkodowanie możemy liczyć? W myśl postanowień konwencji montrealskiej rekompensata za tzw. niedogodności bagażowe wynosi do 6000 zł – nie oznacza to wcale, że dostaniemy maksymalną kwotę. Poza tym dochodzi do tego jeszcze jedna ważna kwestia, a mianowicie warunki reklamacji przewoźnika – powinniśmy się z nimi zapoznać przed wyruszeniem w podróż.

W razie przykrych niespodzianek będziemy wiedzieć, czego się spodziewać, jakie dokumenty potrzebne będą przy składaniu reklamacji etc. A co, jeżeli wysokość rekompensaty wypłaconej przez linie lotnicze okaże się niesatysfakcjonująca i nieadekwatna do poniesionych strat? O tym również opłaca się pomyśleć wcześniej – i wykupić ubezpieczenie turystyczne na www.polisaturystyczna.pl.

Jakie korzyści daje ubezpieczenie turystyczne?

Co daje nam ubezpieczenie turystyczne? Przede wszystkim spokój i gwarancję ochrony finansowej – oczywiście wiele zależy od zakresu polisy. Polacy najchętniej wykupują ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) oraz zabezpieczającą przed wysokimi kosztami leczenia.

Rzadziej natomiast myślą o ubezpieczeniu bagażu – a to poważny błąd, gdyż zniszczenie, kradzież bądź jego zaginięcie może przytrafić się każdemu. Dlatego też nabywając ubezpieczenie na wakacje za granicą z www.polisaturystyczna.pl, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, czy w pakiecie figuruje ochrona bagażu – jeśli nie, warto dopłacić za to, aby znalazła się w zestawie.

Ubezpieczenie bagażu – co mieć na uwadze?

Przy zakupie ubezpieczenia bagażu trzeba mieć na uwadze kilka istotnych przesłanek:

  • obowiązkiem podróżnego jest chronić bagaż – ochrona ubezpieczeniowa nie obejmuje przypadków, gdy w ocenie ubezpieczyciela nie został odpowiednio zabezpieczony przed złodziejami czy zniszczeniem,
  • solidnie udokumentowane zdarzenie przemawia na korzyść poszkodowanego,
  • rekompensata za zagubiony lub uszkodzony bagaż przysługuje za szkody będące następstwem konkretnych zdarzeń –ich wykaz znajdziemy w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), z którymi bezwzględnie musimy zapoznać się przed podpisaniem umowy,
  • jeśli bagaż został dostarczony ubezpieczonemu z opóźnieniem, o odszkodowanie można wnioskować, gdy opóźnienie było dłuższe aniżeli określona w OWU liczba godzin,
  • najkorzystniejszą polisę turystyczną znajdziemy dzięki porównaniu co najmniej kilku ofert w oparciu o indywidualne wymogi.
(materiał partnera)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© gle24.pl | Prawa zastrzeżone